Popüler Yayınlar

26 Mart 2012 Pazartesi

*** TARSUS ULU CAMİİ ***

Tarsus Ulu Cami'ye girdiğinizde sağdaki ilk sütunda sadece bilenlerin bildiği 877 yıl öncesinden kalan bir yazı var...
"Yarın mal mülk harap olur ala göz siyah kaşlar toprak olur.  
İlimsiz gerekmez bana hayatı ilim ile nasip eyle cenneti..." 
(1135)   


"Bunu yazana Allah rahmet eylesin" 




TARSUS ULU CAMİİ
Cami-i Nur adıyla anılan ve bulunduğu semte de Cami-Nur ismini veren bu cami, Tarsus merkezinde yer alan Türk-İslam sanatının önde gelen eseridir. 1579 yılında Ramazanoğullarından Piri Paşanın oğlu İbrahim Bey tarafından yaptırılmıştır. Selçuk-Osmanlı uslubunda tek şerefeli minaresi olan cami Sen Piyer Kilisesi kalıntılarının üstüne yapılmıştır. 


İnşaatında tümüyle kesme taş kullanılan 47x13 m boyutlarında dikdörtgen planlı tek minareli camiye, kuzey yönünden abidevi taç kapıdan girilir. 
Taç kapı, Memluk mimari özelliklerini taşıyan siyah-beyaz mermerlerle süslüdür. Doğubatı doğrultusunda baklava dilimli mermer sütunların taşıdığı 16 kubbeli, revaklı avludan 5 kapı ile ibadet mekânına girilir..  




Caminin iç mekanı sütunları "İran Kemeri" denilen yarı sivri kemerlerle birbirine bağlanmıştır. 




Cami içerisinde bulunan bir gaz lambası ise çok dikkat çekicidir. Gaz lambası yapılan bir düzenekle içerisine gaz doldurulduğunda aşağıda, gaz bittikçe yükselerek yukarıya çıkmaktadır… 


Caminin doğu kısmına bitişik türbede Hazreti Adem'in oğullarından biri olan ve peygamber olan Hazreti Şit ile Dünya'da hekimlerin başı sayılan Lokman Hekim'in makamı (dikkat ediniz mezarı değil)  ile  Abbasi Hükümdarlarından Harun Reşit'in oğlu ve valiliği döneminde Tarsus ve yöresinde çok güçlü olan Halife Memnu'nun kabri'de bulunmaktadır... 




Cami avlusunda karsambaç tatlısıyla serinlemek mümkün.. Karsambac yapmak için kışın Toroslar da yağan karlar yerinde sıkıştırılarak blok haline getiriliyor ve yine Toros’lardaki derin ve serin kuyularda saklanıyor.(1900 metre)
Yaz ayı geldiğinde bu bloklar satışa sunulacağı kadarıyla merkezlere eşek veya atlarla indiriliyor. Erimemesi için aynı blok halinde torbaya ve keçeye sarılıyor. 


Servis esnasında, bu kar derince geniş bakır kap içine bir mala ile kazınıyor. Kazınan kar rendesi bu kap içersinde çok seri bir biçimde karıştırılıyor (ayrışması için)  


Kaselere konup üzerine gül, portakal şurubu veya üzüm pekmezi eklenerek satılıyor.. Ağızda tıkır tıkır dişlediğiniz kar, şurupla enfes ve soğuk bir tat bırakıyor… 


9 yorum:

Pabuc dedi ki...

Fotograflar harika ama açıklamalarıyla verilmesi taktire şayan..

Blogunuzu ilgiyle takip ediyoruz..

Elma Lekesi dedi ki...

Çok çok güzel, artık kalmadı böyle estetik camiler. kişiliksiz binalar yapıyorlar altına da bir market oldu sana cami.

Adsız dedi ki...

Gaz lambası gerçekten çok güzelmiş. Renkleri de...

didem dedi ki...

Benzeri bir yazi dada once yazmis miydiniz? En asagidaki serbeti gorunce hatirladim.

Sutundaki yazi cok guzel...

Recep Altun dedi ki...

Merhabalar,

Ben de gezmeyi ve gezdiğim yerleri fotoğraflamayı çok seven biriyim. Ama, malesef ben fazla gezemiyorum. Sizi, blog sayfamdaki "Bahar" şiirime yazdığınız yorumla tanımış oldum. Çok teşekkür ederim. Sağolun, varolun!

Tarsus Ulu Camii görüntüleriniz de çok güzeldi. Verdiğiniz bilgilerin ışığında aynen bizzat Tarsus'a gidip Ulu Camii'yi gezmiş gibi oldum. Bu güzel duyguları bize yaşattığınız için çok teşekkür ederim.

Selam ve dualarımla birlikte en Güzel'e emanet olun. Saygılarımla.

rebeltakipte dedi ki...

fotoğraflar ve yazı şahane olmuş,ben özellikle gaz lambasını çok beğendim :)

Blogger Bolat dedi ki...

Güzel fotoğraflar yakalamışsınız :)

Reyhan Kaderoğlu® dedi ki...

Bloğunuzu çok beğendim. Elinize sağlık

Unknown dedi ki...

Ben bu camiiye gittim fakat ilk yazdığınız sütunlar altındaki yazıyı fark etmemiştim keşke araştırıp gitseymişim 😔